Hier een foto van dezelfde plek maar dan zo rond de jaren 50. De sloot is gedempt. Over het regenwater hoeven de bewoners zich geen zorgen te maken. Afvoerputten genoeg. En ook de bomen staan er weer, al zijn ze nog jong. De weg is geschikt gemaakt voor het snelverkeer. De hondenkar is een bestelwagen geworden. Ruim baan voor het snelverkeer. Hoe zal het hier over 50 jaar uitzien? Wij gaan er van uit dat het langzaam verkeer zijn langste tijd nog niet heeft gehad. Zou eens de wandelaar en fietser weer de ruimte terugkrijgen die ze ooit hadden?
|
|
|
De wandeling gaat deze keer over de Nicolaas Maessingel richting Stationsweg. Vaak zien we dat met een Singel de straat bedoeld wordt langs het water dat overgebleven is als verdediging van de stad.
De Singel loopt weliswaar parallel aan de Vest maar ligt toch nog op behoorlijke afstand hiervan. Dit deel van de Singel werd naar de bekende Dordtse schilder en leerling van Rembrandt uit de 17e eeuw vernoemd. Zowel jong als oud leefde ten tijde van het maken van deze foto door Tollens op straat. We zien statige woningen, die werden gebouwd voor gegoede burgers die in de 19e eeuw een ruimere woning aanschaften. Het gebied tussen Vest en Burg.de Raadtsingel werd zo als 19e eeuwse Schil de eerste Dordtse buitenwijk.
|
|
|
Nu een foto van v.d. Weg op dezelfde plek van enige tijd later. De ansichtkaart is gestempeld in 1911 zodat we kunnen zeggen dat de afbeelding van begin 20e eeuw is. Bomen zijn gekapt om de auto ruim baan te geven. Kinderen moeten nu heel goed uitkijken bij het oversteken tijdens hun spel. De woning rechts op de foto werd slechts door één gezin bewoond. Op deze plek staat nu het ABN-AMRO gebouw. De voorzijde van het pand lag aan de Stationsweg. Later werd de villa door het kerkbestuur van de parochie van de H.Antonius aangekocht om daarin rooms katholieke ouden van dagen te huisvesten. Dit verklaart waarschijnlijk de aanwezigheid van de bejaarde personen op het bankje van de vorige afbeelding.
|
|
|
We lopen door naar de Albert Cuypsingel en opnieuw valt ons op hoe groen onze stad was. We moeten hier wel een kanttekening bij maken. In die tijd werden ansichtkaarten met de hand ingekleurd. De ene keer lukte dit beter dan de andere keer. Soms werd de werkelijkheid nog wel eens wat verfraaid. Ook de naam van dit gedeelte van de Singel verwijst naar een bekende Dordtse schilder. Aan Albert Cuyp hebben we het prachtige schilderij ´Gezicht op Dordrecht´ te danken. Hij had het vak geleerd van zijn vader Jacob Cuyp. Albert Cuyp wordt in onze stad ook geëerd met een discutabel standbeeld. Eerst aan het Bagijnhof en straks aan de Vriesestraat te zien.
|
|
|
Dordrecht mag wel trots zijn op de vele schilders die het heeft grootgebracht. Ook bekende schilders maar dan uit de 18e eeuw en vroeg 19e eeuw waren Jacob en Abraham van Strij. De laatste was één van de oprichters van het nog steeds actieve Teekengenootschap Pictura. Niet voor niets is ons Dordrechts Museum met al deze beroemde schilders een trekker van formaat voor toeristen vanuit het hele land. De van Strijsingel is naar deze schilders genoemd. Hier rechts op de kaart zien we de R.K. Kerk Maria Onbevlekt Ontvangen. De kerk werd gebouwd in 1884 en in 1974 werd het weer afgebroken om plaats te maken voor een modern appartementenblok.
|
|
|
Op de achterzijde van deze kaart schrijft de afzender in 1934: ”dit is de laatst uitgekomen prentbriefkaart. Je kunt nog precies de ingang van ons huis zien. De bus komt van de Hoogt.” Zo geeft soms ook de achterzijde wat meer informatie over wat op de ansichtkaart te zien is. In 1923 begon C.A. Bongers zijn Eerste Dordtsche Autobusdienst met o.a. de lijn Papendrechts Veer – Krispijn. De autobus op deze kaart zou wel eens kunnen behoren aan deze onderneming. Het dak van de bus was in die tent gewoon nog een zeil gespannen over de bus. Later gingen andere bedrijven ook busritten aanbieden. Deze ondernemingen gingen later op in het bedrijf de EDAD. Volgens jolige Dordtenaren betekende dit: Eerst Duwen Anders Doet hij het niet.
|
|
|